17 April 2013.

ÅÅh jag måste bara berätta om en sjukt intressant dokumentär jag såg igårkväll på svt1!
Det handlade om Albinos i Tanzania. Alltså, det var så hemskt så jag satt och grät medans jag kikade på det. Man fick då följa några albinos och se hur dem blev behandlade i sitt hemland! HELT SJUKT!!!
Tron i Tanzania om Albinos var att det var ett barn från djävulen. För i deras tycke kunde man inte bara få ett vitt barn hux flux. Så föräldrar som hade albinobarn blev sjukt ifrågasatta!!
 
OCH, det värsta med allt det här var att folk hyste sån stark avsky till albinos. Så det var jättevanligt att rika mörkhyade kunde leja folk att hugga av kroppsdelar på ja, främst albinobarn men också vuxna. För i deras religion så fick man tur med jobbet, tex fiskare, om man hade en vit kroppsdel med på båten. För då skulle man få mycket fisk!
 
Alltså förstå och leva sådär!! Barnen, alltifrån spädbarn till vuxna.. vågade inte ens visa sig för folket i byn utan att de trodde att de skulle bli av med kroppsdelar eller hela livet! Plus då att dem visste att sin mamma ständigt också var iakttagen för jämnan. (Det var vanligast att pappan skämdes så fruktansvärt när han blev far till en albino, så han försvann oftast alltid ur bilden)
Till en mamma hade en man sagt; "När du dör, så ska vi äntligen hugga av lemmarna på ditt barn"!
Alltså helt sjukt!!!
 
Man undrar ju vad dem då har för inställning till oss, om jag skulle tex åka på semester till Tanzania! Vilken jävla tro! Och förstå vad outbildade dem är, som inte fattar att man kan födas med olika mycket pigment i kroppen!!
 
Ju längre jag tittade på det där, desto mer ville jag göra något åt saken! Antingen skicka alla albinos hit till Sverige, eller typ åka dit och "öppna" en stad där det bara får bo Albinos! Så dem kan känna sig trygga och accepterade för vad dem är. Helt vanliga människor med en annan hudfärg!
 
NU laddar jag upp lite bilder från dagen som varit!
Natti natti :)
 
 
 
Det är ju lätt att titta på tv för mamsen..... ;)
 
 
Godlunch idag! haha

Kommentarer
Från: Ramya

Fyfan va hemskt de där lät!! Uch vad de kan vara skillnad på saker och ting i olika länder!! Oj de är skrämmande!! :(

2013-04-18 @ 09:11:55
Blogg: http://ramya.webblogg.se/

Skriv Här:

Namn:
Stammis? :)
Mail: (Visas Ej Offentligt)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0